تدریس خصوصی ریاضیات و دروس تخصصی مهندسی توسط دکتر رضا عباسی

تدریس خصوصی ریاضیات و دروس تخصصی مهندسی توسط دکتر رضا عباسی
گروه مدرسین پایتخت
مدیریت دکتر رضا عباسی
09906166383
tadriss.ir
کانال تلگرام:
https://t.me/riazi_abbasi
ویدئوهای آموزش رایگان:
https://www.namasha.com/tadriss

تدریس ریاضیات کنکور کارشناسی ارشد
تدریس خصوصی ریاضی و فیزیک کلیه مقاطع
کلاس های آمادگی کنکور سراسری
کلاس های آمادگی دبیرستان نمونه دولتی
کلاس های آمادگی جهت امتحانات دانشگاه
کلاس های آمادگی جهت امتحانات مدارس

ریاضیات کنکور کاردانی کلیه رشته ها
ریاضیات کنکورکاردانی به کارشناسی
ریاضیات کنکور سراسری ریاضی
ریاضیات کنکور سراسری تجربی
ریاضیات کنکور سراسری انسانی

انجام پروژه های دانشگاهی
دروس تخصصی رشته مهندسی مکانیک
دروس تخصصی رشته مهندسی برق
دروس تخصصی رشته مهندسی عمران
ریاضی عمومی یک
ریاضی عمومی دو
معادلات دیفرانسیل
محاسبات عددی
ریاضیات مهندسی
فیزیک یک
ترمودینامیک
انتقال حرارت
سیالات
دینامیک
استاتیک (ایستایی)
ارتعاشات مکانیکی
مقاومت مصالح
تهویه مطبوع
بایگانی
نویسندگان

هندسه‌ی پایه و هندسه‌ی تحلیلی

دوشنبه, ۱ آذر ۱۳۹۵، ۰۸:۴۱ ب.ظ

هرچند اسم این دو درس شبیه هم‌دیگر است اما ساختار کاملا متفاوتی دارند و شیوه‌ی مطالعه‌ی متفاوتی نیز دارند. به همین دلیل آن‌ها را جداگانه و مختصر توضیح می‌دهیم:

1.هندسه پایه:

هندسه‌ی پایه از جمله‌ی دروس استدلالی می‌باشد که فقط حفظ کردن نکته‌ها و فرمول‌ها کمک چندانی به شما نخواهد کرد. برای این درس‌ها باید در ابتدا یک سری کلیات را یاد بگیرید و بعد از آن فقط مسأله حل کنید و از مسائل مختلف، ایده‌های مختلف یاد بگیرید. سعی کنید به مسائل زیاد فکر کنید و خودتان آن‌ها را حل کنید و وقتی مطمئن شدید نمی‌توانید و پاسخ را خواندید بار دیگر سعی کنید حل کنید و سوال را علامت بزنید تا مرتبه‌های بعدی خودتان آن را حل کنید. خلاصه‌برداری در این درس‌ها نیز چندان کار سختی نیست. فقط کافی است برخی از نکته‌ها و فرمول‌ها را بنویسید هر چند مثلا در مبحث تبدیلات که نکته‌های حفظی بیش‌تری دارد و به طبقه‌بندی احتیاج دارد، خلاصه به شما کمک فراوانی خواهد کرد ولی به‌طور کلی حرف اول و آخر را تست و تمرین فراوان می‌زند البته به‌شرطی که خودتان به آن‌ها فکر کنید و سعی کنید حل کنید. در مرتبه‌های اول لازم نیست برای تست‌ها، زمان بگیرید. فقط سعی کنید مسائل را هر طور که شده حل کنید. اگر حل نشد همان‌طور که گفتم عمل کنید و در مرتبه‌ها یعد تست‌های علامت‌دار بار دیگر حل کنید (این بار خودتان حل کنید) پس از طی چند مدت، چند تست از مبحث‌های مختلف جلوی خود بگذارید و سعی کنید به‌صورت زمان‌دار حل کنید؛ ‌البته توجه کنید که بعضی از تست‌های هندسه‌ی پایه در یک آزمون (که معمولا تعدادشان زیاد نیست) وقت‌گیر هستند و نباید هنگامی که آزمون می‌دهید زیاد به آن فکر کنید. آن‌ها را علامت بزنید و بعدا برگردید و به آن‌ها فکر کنید. اگر زیاد تمرین کنید به راحتی این تست‌ها را شناسایی می‌کنید و بقیه را نیز به سادگی جواب می‌دهید. فقط کافی است زیاد تمرین کنید.

2.هندسه تحلیلی

هندسه‌ی تحلیلی از جمله درس‌هایی است که خیلی سریع مطالب آن فراموش می‌شود و زیاد نیاز به دوره دارد. به‌ترین روش برای مطالعه‌ی این درس این است که ابتدا جزوه و کتاب را کامل بخوانید و سعی کنید تمام مطالب آن را درک کنید هرچند زیاد وقت می‌گیرد. حتما تمرین‌های کتاب و مثال‌های جزوه را خودتان حل کنید و مثلا با عوض کردن صورت مسأله سعی کنید بار دیگر مسأله را حل کنید. آن قدر تمرین کنید که فرمول‌ها برای‌تان جا بیفتد. پس از این که 2، 3 بار جزوه را خواندید و یاد گرفتید (تعداد دفعات بستگی به تسلط شما بعد از هر مطالعه دارد)، شروع به خلاصه‌نویسی از نکته‌ها کنید. شیوه‌ی خلاصه‌نویسی را جداگانه در قسمت خلاصه‌نویسی‌ها به شما گفته‌ام. این قسمت خیلی مهم است؛ چون هندسه‌ی تحلیلی خیلی به مرور نیاز دارد و برای هر مرور نمی‌توانید بار دیگر کل جزوه را بخوانید پس حتما این قسمت (خلاصه‌نویسی) را دقیق انجام دهید. بعد از آن که خلاصه‌تان تکمیل شد، تقریبا در ابتدای هر هفته یا هر 2 هفته باید مطالب را مرور کنید. به این نحو که ابتدا خلاصه را بخوانید و 2، 3 روز بعد باز از همان مبحث تست بزنید. تست زدن‌های اولیه لازم نیست زمان‌دار باشد اما در مرتبه‌های بعد حتما زمان هم بگیرید. حتما یک کتاب را به‌طور کامل باید حل کنید و نکته‌های آن را یاد بگیرید مثلا ما ترم اول کل هندسه‌ی تحلیلی را در مدرسه خواندیم و من هم‌گام با دبیر یک کتاب تست را تمام کردم به‌نحوی که مرتبه‌های اول تست‌های مضرب 3 مثلا 3 و 6 و 9 و ....را زدم و در دفعه‌های بعد مثلاً مضرب سه به علاوه یک و.... بدین ترتیب تا آخر ترم یک کتاب را تمام کردم. در ترم دوم نیز از یک کتاب دیگر به‌عنوان برطرف کردن دوباره‌ی نقاط ضعف و زدن تست مروری به‌صورت مضربی استفاده کردم. پس هر چه می‌توانید تست مروری بزنید و هرچند وقت یک بار مرور کنید. مثلا بار اول 2، 3 روز بعد، بار بعد یک هفته بعد و دفعه‌ی بعد یک ماه بعد و به همین ترتیب هر ماه یا هر 2،3 هفته حتما هندسه‌ی تحلیلی را مرور کنید. این کار باعث می‌شود کم‌تر احساس کنید مطالب فراموشتان شده. هم‌چنین بدین طریق نزدیک کنکور چون چندین بار خلاصه‌تان را خوانده‌اید، خیلی سریع تمام آن را مرور می‌کنید و تست جامع می‌زنید.

پس توجه نمایید که:

1) حتما 2، 3 بار کل جزوه و کتاب را بخوانید و تمرین‌ها و مثال‌ها را به‌خوبی حل کنید.

2) بعد از مرحله‌ی اول، شروع به خلاصه‌برداری کنید، این قسمت خیلی مهم است؛ بعدا می‌فهمید.

3) حتما تعداد مرورهای خود در این درس را زیاد کنید و تا می‌توانید خلاصه‌تان را بخوانید و تست بزنید.

ادامه دارد....

منبع: انتشارات فار

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">