تدریس خصوصی ریاضیات و دروس تخصصی مهندسی توسط دکتر رضا عباسی

تدریس خصوصی ریاضیات و دروس تخصصی مهندسی توسط دکتر رضا عباسی
گروه مدرسین پایتخت
مدیریت دکتر رضا عباسی
09906166383
tadriss.ir
کانال تلگرام:
https://t.me/riazi_abbasi
ویدئوهای آموزش رایگان:
https://www.namasha.com/tadriss

تدریس ریاضیات کنکور کارشناسی ارشد
تدریس خصوصی ریاضی و فیزیک کلیه مقاطع
کلاس های آمادگی کنکور سراسری
کلاس های آمادگی دبیرستان نمونه دولتی
کلاس های آمادگی جهت امتحانات دانشگاه
کلاس های آمادگی جهت امتحانات مدارس

ریاضیات کنکور کاردانی کلیه رشته ها
ریاضیات کنکورکاردانی به کارشناسی
ریاضیات کنکور سراسری ریاضی
ریاضیات کنکور سراسری تجربی
ریاضیات کنکور سراسری انسانی

انجام پروژه های دانشگاهی
دروس تخصصی رشته مهندسی مکانیک
دروس تخصصی رشته مهندسی برق
دروس تخصصی رشته مهندسی عمران
ریاضی عمومی یک
ریاضی عمومی دو
معادلات دیفرانسیل
محاسبات عددی
ریاضیات مهندسی
فیزیک یک
ترمودینامیک
انتقال حرارت
سیالات
دینامیک
استاتیک (ایستایی)
ارتعاشات مکانیکی
مقاومت مصالح
تهویه مطبوع
بایگانی
نویسندگان

بنام خدا

یادداشت برداری، حاشیه نویسی و مرور مطالب، چگونه و چرا؟

۱-علامت‌گذاری :بهترین و سریع‌ترین روش برای مرور کردن و بازیابی سریع مطلب است زیرا هم مطالب مهم مشخص شده‌اند و هم در کم ترین زمان به مطالب دسترسی پیدا می‌کنید. سعی کنید نکات مهم را مارکر کنید ( نشانه گذاری توسط رنگ‌های مختلف )تا حد امکان از سه رنگ استفاده کنید در مرحله اول می‌‌توان نکات بسیار مهم و ویژه را با رنگ‌های قرمز و یا صورتی مشخص کنید در مرحله دوم سعی کنید نکاتی را که جزو دام‌های تستی و به‌صورت جای خالی می آیند با رنگ‌های سبز یا آبی مارکر کنید و در مرحله آخر هم نکاتی که بار علمی کمتری دارند اما فکر می‌کنید که می‌توانند سوال کنکور باشند را با رنگ زرد مشخص کنید

نکته بسیار مهم: سعی کنید نکات مهمی را که قصد دارید در کتاب درسی بنویسید حتماً با مداد یادداشت کنید دراین‌صورت اگر نیازی به اضافه کردن مطلب یا حذف آن بود این امکان برایتان فراهم است .

2- حاشیه نویسی: به طور معمول در هر پاراگراف کتاب درسی نکات مهمی نهفته است که می‌تواند به‌‌عنوان سوال کنکور انتخاب شود وظیفه شما به‌‌عنوان یک داوطلب برای کسب رتبه برتر مطالعه نکته به نکته کتاب درسی است. بعد از خواندن یک،دو یا چند پاراگراف،  نکات طلایی و بسیار مهم آن را می‌توانید در حاشیه کتاب درسی خود بنویسید همانند نکته‌هایی که در کتاب‌های تستی و پاسخ‌نامه های آن می‌بینید و یادداشت می کنید.

3- یادداشت برداری: اصلی‌ترین  و مهم‌ترین نوع خلاصه‌نویسی، یادداشت‌برداری است یادداشت‌برداری کمک می کند مطالب در حافظه بلندمدت شما تثبیت شود البته توجه به این نکته بسیار مهم است که یادداشت‌برداری و خلاصه‌نویسی در دروس مختلف متفاوت است (در مطالب بعدی در مورد مطالعه انواع دروس و نکات آن و انواع مرور صحبت خواهیم کرد) . شما در یادداشت برداری بهتراست،  کلیدی‌ترین و مهم‌ترین نکات را یادداشت کنید تا در زمان مراجعه در کمترین زمان مهم‌ترین ها را مرور کنید .

4- مرور مطالب

بعد از خواندن دروس اساسی‌ترین کار مرور کردن و تثبیت اندوخته‌های خودتان است. پیشنهاد ما برای مرور دروس و بازیابی آنها که میتواند کمک قابل توجهی به شما بکند به صورت زیر است:

الف-  مرور بلافاصله بعد از اولین مطالعه: بعد از مطالعه درس در انتها یک‌بار دگر مطالب را بسرعت بازخوانی کنید.

ب- مرور یک روز بعد از مطالعه:در این مرحله می توانید از روش تورق( ورق زدن کتاب )استفاده کنید و نکات مشخص‌شده را نگاه کنید و آن‌ها را دوباره بخوانید.

ج- مرور یک هفته بعد از مطالعه: می‌توانید در این مرحله یادداشت های خود و مطالب مهمی را که در حاشیه کتاب نوشته و یا آن‌ها را در کتاب مشخص کرده‌اید مرور کنید و هر نکته یا مبحثی که سخت‌تر است را چندین بار بخوانید.همچنین می توانید تست هایی مرتبط با آن درس را حل کنید.

د- مرور سه هفته بعد ازمطالعه:در این مرحله از مرور هم می توانید مانند مرحله گذشته جزوه ها و یادداشت های خود را نگاه بیندازیدوترجیحا یک آزمون بیست یا سی سوالی از خود بگیرید.

ه- پس از یک ماه از آخرین مرور:در این مرحله می توانید در فواصل زمانی مختلف، متناسب با سختی یا آسانی مبحث، زمانی را برای مرور مطالب اختصاص دهید تا مطالب به‌خوبی در حافظه بلند مدت شما تثبیت شود. فراموش نکنید که مرور کردن از ارکان اصلی مطالعه است و تنها خواندن مطلب کافی نیست بلکه درست خواندن و درست مرور کردن مهم است.

نکات مهم:

قبل از هرچیز یک دفتر برنامه‌ریزی و خلاصه‌نویسی تهیه کنید.

به‌صورت کاملاً  دقیق و حرفه‌ای کارتان را شروع کنید.سعی کنید هم کلیات و هم جزئیات را در نظر بگیرید در مواردی از جز به کل (استقرا)، یعنی ریز به ریز نکات را مطالعه کنید و یک نتیجه گیری کلی به دست آورید و در برخی دروس از کل به جز بروید ( روش قیاس)، یعنی یک طرح کلی از آن درس به دست آورید بعد ریز به ریز نکات را مطالعه کنید تا بهتر متوجه شوید. به طور مثال در درس فلسفه، در رشته انسانی و از نمونه‌های درختی جدول‌ها و دیاگرام ها و دسته‌ بندی مطالب مرتبط به هم استفاده کنید.

نکات اصلی را با نکات فرعی و بی‌ارزش اشتباه نگیرید مخصوصاً در دروس حفظی مثل تاریخ ادبیات و متن کتاب دین و زندگی.

حتماً گزارش روزانه مطالعه خود و مباحثی که مطالعه کرده‌اید را ثبت کنید با اینکار در زمان مرور هم وقتتان تلف نمی‌شود هم دچار اشتباه نمی‌شوید که بعضی از درس‌ها را نادیده بگیرید.

موفق باشید

احمد منصوری رتبه 268 انسانی

 


نظرات  (۱)

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

خیلی ممنون

-----

****** ***** * ***** *****

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">