اهمیت آزموندادن در فرایند آموزش
آزمون راهی برای سنجش دانشِ دانشآموزان است. امتحانات تشریحی و تستی موجب میشود که دانشآموزان با تمرکز و توجه بیشتری درس بخوانند و یادگیری در سطح بالاتری اتفاق بیفتد. آزمون هدف است. دانشآموز برای کسب نمرهی بهتر در آزمون، خود را ملزم به حل سؤالات مختلف میکند و این امر موجب میشود تا با نگرشِ طراحانِ سؤال آشنا شود. به این ترتیب، آزموندادن عاملی برای یادگیریِ شیوهی درست مطالعهی هر درس میشود.
وقتی دانشآموز آزمون میدهد یا در منزل خودش را با تستها و تمرینهای متفاوت میآزماید، هر سؤال برای او مانند کلاس درس است. ابتدا با هر سؤال دانش خود را دربارهی مبحث موردنظر میسنجد و سپس در صورت نیاز آن را دوباره مطالعه میکند. مرحلهی دوم، مطالعهی پاسخ سؤال است. این مرحله موجب میشود تا راههای دیگر و نکات جدیدتری از درس را یاد بگیرد و بتواند از این نکات جدید در حل سؤالات دیگر نیز استفاده کند.
در این میان، امتحانات جامع که دانشآموز در آنها چند درس را در یک زمان مشخص امتحان میدهد نسبت به امتحانات تکدرس برتری دارند؛ زیرا ذهن دانشآموز ورزیدهتر میشود و آمادگی مغزش برای تفکیک و ترکیب اطلاعات افزایش مییابد. ذهن هم برای اینکه کارایی بهتری داشته باشد، به ورزش و تمرین منظم نیاز دارد. به همین دلیل است که همواره به دانشآموزان تأکید میشود پیش از شرکت در آزمونها، در منزل، بهقدر کافی و تحتِ شرایطِ آزمون، از خودشان امتحان بگیرند.
یکی دیگر از مزایای آزموندادن، ایجاد انگیزه و شوق برای یادگیری بیشتر است. دانشآموزان صرفنظر از هر نتیجهای که در امتحان به دست میآورند، برای تلاشِ بیشتر اشتیاق پیدا میکنند. اگر پیشرفت کرده باشند، به احساس توانمندی و اعتمادبهنفس میرسند و باز تلاش خود را بیشتر میکنند. اگر پیشرفت نکرده باشند، آزمونها و امتحانات بعدی را فرصتی برای اثبات توانمندی خود میدانند؛ بنابراین آزموندادن لازمهی تکمیل فرایند یادگیری است.