معرفی شغل پزشک عمومی
وظایف
· درمان اختلالات درونی مثل فشارخون، بیماری های قلبی، دیابت و مشکلات ریه، مغز، کلیه، معده و روده.
· تجویز دارو یا انجام معالجه و دیگر مراقبت های پزشکی خاص برای درمان یا پیشگیری از بیماری یا صدمات.
توضیح روند و نتایج آزمایش یا داروهای تجویزی به بیماران.
· مدیریت و درمان مشکلات رایج سلامتی از قبیل عفونت، آنفولانزا و سینه پهلو بعلاوه بیماری های جدی، شدید و پیچیده در جوانان، بزرگسالان و افراد مسن.
· تحلیل پیشینه ضبط شده، گزارشات، نتیجه آزمایش ها و یا ارزیابی اطلاعات برای تشخیص وضعیت پزشکی بیمار.
دانش
پزشکی و دندانپزشکی: دانش اطلاعات و تکنیک های مورد نیاز برای تشخیص و درمان بیماری ها و صدمات و نواقص انسانها که شامل علائم، روشهای درمان، ویژگی های دارو ها و واکنش های مربوط به آنها و اقدامات پیشگیری مربوط به سلامت بدن.
· زبان انگلیسی: دانش ساختار و محتوای زبان انگلیسی شامل معنی و املای کلمات، قواعد ترکیب و گرامر.
· خدمات خصوصی و مشتری: شامل تشخیص نیاز مشتری، کسب استاندارد های کیفیت در خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری.
· معالجه و مشاوره: دانش اصول، روش ها و رویه های تشخیص، درمان و اصلاح معلولیت های جسمی و ذهنی و مشاوره و راهنمایی در دوره خدمت.
· روانشناسی: دانش رفتار انسانی و عملکرد، شامل تفاوت های توانایی ها، علایق و شخصیت، یادگیری و انگیزش، روش های تحقیق روانشناسی و تشخیص و درمان اختلالات عاطفی و رفتاری.
توانایی ها
· استدلال استنتاجی: توانایی ترکیب اجزاء اطلاعات برای ساختن قواعد و نتیجه گیری های کلی (شامل یافتن رابطه میان اتفاقات ظاهرا غیر مرتبط).
· حساسیت به مسئله: توانایی گفتن اینکه چه زمان اشتباهی وجود دارد و یا محتمل است. این توانایی شامل حل مسئله نمی باشد و فقط به شناسایی وجود مشکل توجه می کند.
· بیان زبانی: توانایی مخابره کردن و ایده ها در گفتار به گونه ای که افراد متوجه شوند.
· درک زبانی: توانایی گوش دادن و درک اطلاعات و ایده هایی که در گفتار بیان می شوند.
· درک نوشتاری: توانایی خواندن و درک ایده ها و اطلاعات موجود در نوشتار.
چه کارهایی انجام می دهند؟
· مستند سازی/ضبط اطلاعات: ورود، ضبط، ذخیره یا نگهداری اطلاعات به شکل نوشتاری یا الکترونیکی.
· کمک و مراقبت از دیگران: فراهم کردن دستیار شخصی برای همکاران. مراقبت پزشکی یا حمایت احساسی از بیماران و دیگران.
· تصمیم گیری و حل مسئله: تحلیل اطلاعات و ارزش گذاری نتایج برای انتخاب بهترین راه حل و حل مسئله.
· به روز رسانی و استفاده از اطلاعات مربوط: به روز بودن نگه داشتن دانش شخصی و استفاده از دانش جدید در کار.
· تفسیر معانی اطلاعات برای دیگران: ترجمه و توضیح اطلاعات و طرز استفاده از آنها برای دیگران.
این شغل مناسب چه شخصیت هایی است؟
· جستجوگر: مشاغل متناسب با شخصیت جستجوگر غالبا شامل کار با ایده ها و نیازمند تفکر زیادی هستند. اینگونه مشاغل می توانند شامل جستجوی حقایق و کشف مسائل بصورت ذهنی باشند.
· اجتماعی: مشاغل اجتماعی اغلب درگیر کار، ارتباط و آموزش دیگران است. این مشاغل اغلب شامل کمک و ارائه خدمت به دیگران است.
· واقعگرا: مشاغل واقعگرا غالبا شامل فعالیت های کاربردی و عملی می باشند. آنها اغلب در ارتباط با دنیای واقعی، حیوانات ، مواد یا ماشین ها هستند. اغلب کار در بیرون است و زیاد درگیر کاغذ بازی یا کار در کنار دیگران نیست.
این شغل چگونه موجب رضایت شاغل می شود؟
· موفقیت: این شغل برای افراد نتیجه محور مناسب است و به افراد اجازه می دهد تا از قویترین توانایی های خود استفاده کنند.
· تصدیق: افراد اغلب در این شغل پیشرفت، پتانسیل رهبری و پرستیژ را ارزشمند می دانند. نیازهای مشابه، پیشرفت، قدرت و موقعیت اجتماعی اند.
· استقلال: به کارکنان اجازه داده می شود تا به تنهایی کار کنند و تصمیم بگیرند. نیازهای مشابه، خلاقیت و مسئولیت است.
دوره دانشگاه
دوره آموزش دکترای پزشکی مجموعاً شش سال است و شامل مراحل: علوم پایه، نشانه شناسی و فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی می شود :
· مرحله اول- علوم پایه (مرحله ابتدائی آموزش پزشکی): مدت مرحله ابتدائی پزشکی دو سال است. در این مرحله دانشجویان بخش اول دروس عمومی و دروس پایه و اصلی را می گذارنند. هدف از این مرحله، آموزش ساختمان بدن انسان و اعمال فیزیولوژیک او در سلامت و همچنین شناخت عوامل بیولوژیک بیماریزا و مکانیزمهای دفاعی بدن در برابر آنها و اصول آسیب های بدن انسان و آشنا ساختن دانشجو با اصول مسائل بهداشتی می باشد.
· مرحله دوم-نشانه شناسی و فیزیوپاتولوژی: مدت مرحله دوم 6 ماه است. هدف از آموزش در این مرحله عرضه مباحثی است که بتواند ضمن دادن آگاهی از مبانی فیزیولوژیک، دانشجوئی مکانیزم بیماریها و عوامل موثر در آنها و ظاهر بیماریها و تشخیص به طریق تحلیل گرانه آشنا نماید. دانشجو در طی این مرحله موظف به گذراندن دروس زیر است . الف– نشانه شناسی و فیزیوپاتولوژی ب– اتولوژی اختصاصی و فارماکولوژی
· مرحله سوم- کارآموزی بالینی: هدف از این مرحله تشخیص بیماریها از دیدگاه بالینی و آزمایشگاهی و بدست آوردن توانائیهای لازم در بکار بردن اندیشه و استقلال و نتیجه گیری سریع به منظور برخورد منطقی و صحیح با بیمار و طراحی عملیات پیشگیری و درمانی می باشد. زمان گذراندن کار آموزی بالینی بطور مطلوب 20 ماه است که طی آن دوره های داخلی، جراحی، کودکان، زنان و زایمان، چشم، گوش و حلق و بینی، روانپزشکی، رادیولوژی، پوست گذرانده می شود. محل گذراندن کارآموزی ها، بیمارستانهای آموزشی می باشند .
· مرحله چهارم- کارورزی بالینی: هدف از این مرحله پرورش مهارتها و تقویت قدرت تصمیم گیری و افزایش اتکاء بنفس و تکمیل پرورش اندیشه از طریق رویاروئی مستقیم کارورز با مسائل بهداشتی و درمانی و واگذار کردن مسئولیت امور بهداشتی – درمانی می باشد. زمان مطلوب گذراندن مرحله کارورزی 18 ماه است که طی آن دوره های داخلی، جراحی، کودکان، زنان و زایمان، بهداشت، گوش و حلق و بینی، چشم و روانپزشکی توسط کلیه کارورزان و یک دوره از دوره های اعصاب، عفونی، قلب و پوست در بیمارستانهای آموزشی و یا سایر بیمارستانهائی که قابلیت پذیرش کارورز را داشته باشند گذرانده می شود.
مشاغل مرتبط
· دندانپزشکی
· مامایی