تدریس خصوصی ریاضیات و دروس تخصصی مهندسی توسط دکتر رضا عباسی

تدریس خصوصی ریاضیات و دروس تخصصی مهندسی توسط دکتر رضا عباسی
گروه مدرسین پایتخت
مدیریت دکتر رضا عباسی
09906166383
tadriss.ir
کانال تلگرام:
https://t.me/riazi_abbasi
ویدئوهای آموزش رایگان:
https://www.namasha.com/tadriss

تدریس ریاضیات کنکور کارشناسی ارشد
تدریس خصوصی ریاضی و فیزیک کلیه مقاطع
کلاس های آمادگی کنکور سراسری
کلاس های آمادگی دبیرستان نمونه دولتی
کلاس های آمادگی جهت امتحانات دانشگاه
کلاس های آمادگی جهت امتحانات مدارس

ریاضیات کنکور کاردانی کلیه رشته ها
ریاضیات کنکورکاردانی به کارشناسی
ریاضیات کنکور سراسری ریاضی
ریاضیات کنکور سراسری تجربی
ریاضیات کنکور سراسری انسانی

انجام پروژه های دانشگاهی
دروس تخصصی رشته مهندسی مکانیک
دروس تخصصی رشته مهندسی برق
دروس تخصصی رشته مهندسی عمران
ریاضی عمومی یک
ریاضی عمومی دو
معادلات دیفرانسیل
محاسبات عددی
ریاضیات مهندسی
فیزیک یک
ترمودینامیک
انتقال حرارت
سیالات
دینامیک
استاتیک (ایستایی)
ارتعاشات مکانیکی
مقاومت مصالح
تهویه مطبوع
بایگانی
نویسندگان

      پیش از پرداختن به معرفی رشته مهندسی عمران لازم است اشاره کنم که این رشته با رشته مهندسی عمران-نقشه برداری کاملا متفاوت بوده و حتی در دروس اختصاصی دانشگاهی هم بجز دو درس ، کاملا از هم متمایز می باشند.

مهندسی عمران :

     مهندسی عمران ( Civil Engineering ) از جمله با سابقه ترین رشته های دانشگاهی در ایران و در سطح جهان می باشد ، چرا که...

بطور مستقیم با محیط زندگی افراد و زیرساخت های شهری لازم برای بنای تمدن شهری و آبادانی شهر ها در ارتباط است. این مهم را می توان از معنای واژه عمران به معنای آبادانی و حتی معادل انگلیسی آن Civil ، نیز دریافت.

مهندسی عمران عبارت است از فرایند های طراحی، برنامه ریزی و ساخت زیرساخت های مورد نیاز شهری و همچنین نگهداری زیرساخت های موجود همزمان با حفظ سلامت و رفاه جامعه و همچنین حفاظت از محیط زیست. این زیرساخت ها عبارتند از : جاده ها ، خطوط راه آهن ، پل ها ، بنادر ، برج ها و ساختمان ها ، فرودگاه ها ، سد ها ، خطوط لوله انتقال مایعات و گازها ، نیروگاه ها ، شبکه های آبرسانی شهری ، شبکه های جمع آوری فاضلاب شهری ، سیستم های آب یاری و زهکشی و ...

     رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی اشتراک نسبتا زیادی با مهندسی مکانیک دارد.

 

این رشته مناسب چه کسانی است؟

    دانشجوی مهندسی عمران باید قدرت تجسم بالا و خلاقیت و توانایی تبدیل مسائل دنیای واقعی به مسائل قابل طرح روی کاغذ را داشته باشد که در طول دوره کارشناسی با دروس گذرانده شده این استعداد دانشجویان شکوفاتر خواهد شد.

افرادی که وارد رشته مهندسی عمران می شوند باید توانایی برقراری ارتباط اجتماعی مناسب با تکنسین ها و مدیران عامل و کارفرما ها را داشته باشند و انتظار می رود پس از اتمام تحصیل بتوانند افکار و طرح های خود را برای فردی مانند مدیر عامل یک سازمان ارائه کنند ، طوری که طرف مقابل برای سرمایه گذاری و اجرای طرح مورد نظر بتواند اعتماد کند و منابع و امکانات لازم برای اجرای طرح را فراهم کند. لذا توانایی استدلال و بیان تخصص خود به زبانی قابل فهم برای دیگران بسیار حائز اهمیت می باشد.

     همانطور که انتظار می رود در طول دوره تحصیل و بالاخص در فضای کار نیاز به کار با نرم افزار هایی از جمله Etabs و Auto Cad و SAP و SAFE و ABAQUS و Water Gems و ... غیر قابل انکار است.

ویژگی های شخصیتی تاثیر گذار :

     واقعگرا : مشاغل واقع گرا غالبا شامل فعالیت های کاربردی و عملی می باشند. این مشاغل اغلب در ارتباط مستقیم با دنیای واقعی است و نیازمند مشاهده و تیزبینی و دقت خاصی است.

      خلاق و جستجوگر : این افراد اغلب دارای ایده های مختلف برای انجام یک کار به بهترین نحو ممکن هستند و بدنبال کشف و پرده برداری از ریز تا درشت پدیده های دنیای واقع هستند.



در دانشگاه :

      مهندسی عمران شامل حدود 145 واحد درسی از جمله دروس عمومی و علوم پایه و دروس تخصصی مهندسی عمران است.

گرایش های مهندسی عمران :

       علیرغم اینکه مهندسی عمران رشته بسیار وسیعی است و دارای گرایش ها و زمینه های فعالیتی و پژوهشی زیادی از جمله : سازه ، خاک و پی ، مدیریت ساخت ، مسائل اقتصادی و زمانی ، راه و ترابری و طراحی شبکه های آبرسانی و ... است ، اما اکنون اکثر دانشگاه ها در سطح کشور در دوره کارشناسی این گرایش ها را از هم جدا نمی کنند و دانشجو در طول دوره کارشناسی مجموعه ای از دروس همه این گرایش ها را در سطح کارشناسی فرا می گیرد.

واحد های درسی :

     استاتیک ( بررسی تعادل نیرویی و لنگری مسائل معین )

     مقاومت مصالح ( میزان مقاومت مصالح مختلف مانند بتن و فولاد و ... در برابر کشش و فشار میزان تغییر شکل آن ها تحت بار های مختلف )

     تحلیل نیرویی سازه ها

     طراحی سازه های بتنی و فولادی

     مکانیک سیالات و مکانیک خاک

     بارگذاری سازه ها ( شناخت و تعیین مقدار بار های وارد بر سازه از جمله بارهای ثقلی و بار زلزله و بار باد و ... برای طراحی آن ها )

     در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری واحد های درسی تخصصی تر شده و برای مثال دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد گرایش سازه و زلزله درس های مربوط به آب و خاک و محیط زیست را نخواهد گذراند. کما اینکه در گرایش های مدیریت منابع آب و خاک و پی و مدیریت ساخت نیز اثری از درس های سازه ای مانند طراحی لرزه ای و الاستیسیته دیده نمی شود.

 

ادامه تحصیل :

     با توجه به نیاز روز افزون فضای کار های عمرانی و پروژه های ساخت به مهندسین متخصص و سرآمد و خلاق در زمینه های مختلف ، امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در اکثر دانشگاه های کشور وجود دارد.

گرایش های کارشناسی ارشد و دکترا :

·         مهندسی سازه

·         مهندسی زلزله

·         مهندسی آب

·         مهندسی خاک و پی

·         مدیریت ساخت

·         سازه های دریایی

·         سازه های هیدرولیکی

·         مهندسی محیط زیست

·         راه و ترابری

·         حمل و نقل

·         مدیریت منابع آب

·         مهندسی خطوط راه آهن

·         پدافند غیر عامل گرایش سازه های دفاعی

·         پدافند غیر عامل گرایش طراحی

بعد از فارغ التحصیلی :

      پیداست که با توجه به گستردگی فراوان رشته مهندسی عمران ، فارغ التحصیلان این این رشته می توانند در دفاتر فنی و شرکت های پیمان کار و مشاور ، در زمینه های متنوع به کار مورد علاقه خود بپردازند.

     در شرکت های پیمان کار مهندسان عمران به عنوان سرپرست کارگاه های پروژه های ساخت سازه های مختلف از جمله ساختمان ها ، پل ها ، راه ها و سد ها و ... مشغول بکار شوند.

     معمولا مهندسان عمرانی که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل کرده اند و دارای تجربه و دانش مناسب هستند در شرکت های مشاور ، کارهای نظارت بر کیفیت اجرای پروژه های در حال ساخت و همچنین کار طراحی سازه های مختلف از جمله برج ها ، راه ها ، فرودگاه ها و شبکه های آبرسانی شهری و ... می پردازند.

     همچنین مهندسان عمران می توانند در آزمایشگاه های مختلف مانند آزمایشگاه مکانیک خاک و آزمایشگاه سیالات و هیدرولیک و آزمایشگاه سازه و ... فعالیت کنند و به انجام تست های مختلف روی مصالح بکار رفته در سازه ها و تحلیل و صحت سنجی نتایج تست های آزمایشگاهی بر اساس استاندارد های مختلف بپردازند.

     فارغ التحصیلانی که علاقه مند به کار آفرینی باشند می توانند با تاسیس شرکت نسبت به اجرای اجزای مختلف سازه ها  با تکنولوژی های روز دنیا مشغول شوند. از جمله این تکنولوژی ها می توان به سقف های کوبیاکس ، تزریق دوغاب سیمان و برای افزایش مقاومت خاک زیر پی ها ، تکنولوژی حفاری های زیرزمینی برای تونل های خطوط مترو و خطوط انتقال آب و حتی تولید قطعات سازه ای پیش ساخته و ... اشاره کرد ، که مورد آخر در سال های اخیر پیشرفت چشم گیری در سطح جهان و در کشور خودمان هم داشته است.

     در زمینه کارهای پژوهشی و تحقیقاتی هم امروزه در تمامی گرایش ها بالاخص گرایش های محیط زیست و آب و بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها و طراحی المان های سبک برای کاهش وزن سازه ها و مدلسازی رفتار خاک در هنگام زلزله و پدیده روانگرایی آن در هنگام زلزله و چگونگی وقوع و مدیریت سیلاب ها و ... امکان پژوهش شوجود دارد .

وضعیت در جهان :

     امروزه در جوامع پیشرفته مهندسی علاوه بر طراحی و ساخت سازه های مختلف ، شامل نگهداری و بهره برداری صحیح و تقویت سازه های موجود و همچنین مقوله توسعه پایدار است. البته در چند سال اخیر در کشور خودمان هم نگاه به مسائل زیست محیطی به مراتب بیشتر شده و انتظار می رود بخش اعظم فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران  به سمت گرایش های مرتبط با ما محیط زیست و گرایشات آبی از جمله مهندسی رودخانه و مدیریت منابع آب و ... جذب شوند.

     در مورد گرایش های سازه ای هم در حال حاضر مهندسین سازه در مسیر ساخت ساختمان های دارای معماری سبز و شهر های عمودی گام برداشته اند و فقط بدنبال کارهای کلیشه ای و متداول این گرایش نیستند.

طبق نظام رتبه بندی QS بهترین دانشگاه ها در رشته مهندسی عمران به ترتیب زیر است :

1

Massachusetts Institute of Technology (MIT)

United States

2

University of Cambridge

United Kingdom

3

National University of Singapore (NUS)

Singapore

4

University of California, Berkeley (UCB)

United States

5

Delft University of Technology

The Netherlands

5

Imperial College London

United Kingdom

5

Stanford University

United States

8

Tsinghua University

China

9

University of Hong Kong (HKU)

Hong Kong

10

University of Tokyo

Japan

     رشته مهندسی عمران رشته ایست که همواره با پیشرفت جوامع بشری و تغییر نیاز های این جوامع خود را بروز کرده و می توان گفت تا زمانی که زندگی اجتماعی و آبادانی شهرها مطرح باشد ، قلب مهندسی عمران هم خواهد تپید و هیچگاه جامعه بشری نسبت به مهندسی عمران بی نیاز نخواهد شد.

 

نظرات  (۱)

مطالب جامع و امیدوار کننده ای بود.امیدوارم همه تحصیل کرده ها به هدفی که شایستگیشو دارن برسن.
پاسخ:
سلام
انشاالله
ممنون از حضورتون.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">